Helli sydäntäsi – Maailman sydänpäivää vietetään lauantaina 29.9.

27.09.2018

Lauantaina 29.9.2018 vietetään vuosittaista Maailman sydänpäivää ja pukeudutaan sen kunniaksi punaiseen. Sydänpäivän tarkoituksena on lisätä tietoutta sydänsairauksista ja kannustaa ihmisiä pitämään huolta omasta terveydestään. Sydän- ja verisuonitaudit ovat edelleen merkittävin kuolinsyy maailmalla, myös Suomessa. Omaan sairastumisvaaraan voi kuitenkin jokainen vaikuttaa omilla elintavoillaan – iästä riippumatta. Vaikka usein sydänsairaudet ilmenevät vasta vanhemmalla iällä, kannattaa sydämestä ja sydänterveydestä pitää huolta jo nuoresta saakka, jotta voi elää pidempään laadukasta elämää.

 

Tässä tärkeimmät neljä lupausta, jotka voit tehdä omalle sydämellesi:

 

1. Lupaan syödä hyvin ja juoda viisaasti.

  • Pyri syömään ainakin viisi annosta kasviksia päivässä.
  • Käytä kasviöljyjä ja margariinia päivittäin unohtamatta pähkinöitä ja siemeniä.
  • Valitse vähäsuolaisia elintarvikkeita ja opettele olemaan lisäämättä suolaa ruokaasi.
  • Rajoita alkoholin käyttöäsi – älä ylitä suositeltavia rajoja.
  • Nauti ruoka kiireettä mukavassa seurassa.

 

2. Lupaan liikkua riittävästi.

  • Tähtää päivittäiseen liikkumiseen, vähintään viiden minuutin pituisissa jaksoissa.
  • Lisää hyötyliikuntaa päiviisi esim. kävelemällä töihin autoilun sijaan.
  • Pidä huolta myös lihaksistasi lihaskuntoharjoittelulla ja liikkuvuudestasi esim. venyttelemällä.
  • Ota perheesi tai ystäväsi mukaan liikkumaan.

 

3. Lupaan olla tupakoimatta.

  • Merkittävin yksittäinen teko, mitä voit tehdä sydämellesi.
  • Passiivinen tupakointi on lähes yhtä vaarallista kuin tupakointi, myös läheisellesi.
  • Muutaman vuoden jälkeen lopettamisestasi, sydäntautiriskisi on pienentynyt merkittävästi.
  • Pyydä terveydenhuollosta tukea tupakoinnin lopettamiseen.

 

4. Lupaan mittauttaa verenpaineeni sekä veren kolesteroli- ja sokeriarvoni.

  • Ole tietoinen, paljonko arvosi ovat.
  • Mittauta ne säännöllisesti.
  • Verenpaineeseen sekä veren kolesteroli- ja sokeriarvoihin voit vaikuttaa merkittävästi elintavoilla.
  • Pyydä apua niiden alentamiseksi terveydenhuollosta tai hanki lisää tietoa esim. sydän.fi.
  • Testaa myös diabetesriskisi: stopdia.fi.

 

Levollista sydänpäivää toivottaa Nutrinetin väki!