Ruokarajoitteisena ravintolassa

10.12.2018

Ruokarajoitteisena joutuu edelleen harmittavan usein kohtamaan osaamatonta palvelua ravintoloissa. Erityisruokavalioiden riittämätön huomioinen ravintoloissa voi olla jopa hengenvaarallista esimerkiksi allergisen asiakkaan kohdalla. Niin keittiöhenkilökunta kuin salin puolen työntekijät tarvitsevat riittävän osaamisen erityisruokavalioista.

Ruokarajoitteinen henkilö, olipa hänellä sitten allergia, keliakia tai laktoosi-intoleranssi, on edelleen valitettavan usein toisen luokan asiakas korkeatasoisiksikin itseään markkinoivissa ravintoloissa. Erityisruokavalion tarvitseva saa mitä kummallisinta kohtelua, vaikka on maksava asiakas siinä missä ”kaikkiruokaiset”. Tämä on siinäkin mielessä omituista, että meillä Suomessa on hyvin tasokasta osaamista sekä ravitsemusterapiassa että elintarviketeollisuudessa ja ravitsemispalvelujen tuottamisessa. Kaupasta löytyy monenlaista erityistuotetta ja keittokirjoja erityisruokavalioiden valmistamiseen on ollut markkinoilla kymmeniä vuosia. Kotioloissa ruokailu siis onnistuu varmasti. Ongelma onkin sitten ”ulkona” syöminen. Siitä on tullut arkipäiväinen asia, kun työpaikoilla ei ole enää omaa toimipaikkaruokailua, vaan se on ulkoistettu ravintoloihin lounassetelein.

Ravitsemisalan koulutus ei ole tae riittävästä osaamisesta

Ravitsemisalan koulutukseen kuuluvat luennot erityisruokavalioista, joten oletettavasti kyse ei ole tiedon puutteesta, vaan enemmänkin asenteesta: ruokarajoitteiseen suhtaudutaan usein penseästi ravintoloissa. Nykyään ravintoloiden ruokalistoista löytyvät yleisesti käytössä olevat merkinnät G= gluteeniton, L= laktoositon jne. Silti useat ruokarajoitteiset ovat oppineet varmistamaan asian, koska ovat joutuneet kokemaan, että jokin annoksen osa ehkä ei olekaan sitä, mitä menussa väitetään. Ystäväni, joka on keliaakikko ja laktoosi-intolerantti, sai todeta tämän vastikään. Hän tilasi G- ja L-merkityn salaatin ja sai annoksen, jossa oli vehnästä tehtyjä krutonkeja ja jogurttikastike. Varmistaessaan tarjoilijalta vastaus hänen epäilyksiinä oli, että salaatti sinänsä oli gluteeniton ja laktoositon. Eipä olisi arvannut ruokalistan perusteella. Jatkokaan ei mennyt hyvin, kun hän sitten vielä halusi saada ”oikean” salaatin. Tarjoilijan mielestä ei yksi kerta haittaa, jos syö ”väärää” ruokaa. Asian osaava ymmärtää, että keliakiaa sairastavan henkilön gluteenittomuus on sekä ehdotonta että elinikäistä.

Onneksi välillä onnistaa

Joskus sitten hämmästyy positiivisesti, kun saakin erittäin hyvää palvelua. Olin käymässä pienellä paikkakunnalla, jossa on vain yksi ravintola. Seisovasta pöydästä ei löytynyt yhtään sellaista ruokalajia, joka ei olisi sisältänyt maitoa. Tästä minä maitoallerginen aloin nälissäni jo huolestua. Huoli osoittautuikin todella turhaksi, sillä kokki pyöräytti minulle ihanat silakkapihvit ilman juustoa, jota oli päivän lämpimänä ruokana tarjolla olevissa silakkapihveissä. Pihvieni lisäksi sain keitetyt kasvikset kerman sijasta kaurakermaan tehdyllä kastikkeella. Loppuhuipennus oli jälkiruuaksi tuotu marjajäädyke ennen kuin olin edes huomannut, että lounaspöytään kuuluva jälkiruoka olisi ollut marjarahka. Kaikki tämä ”ylimääräinen” palvelu, vaikka ravintola oli aivan täynnä muita lounastajia. Tällainen loistava palvelu lämmittää ruokarajoitteisen mieltä.

Jos sinusta tuntuu, että erityisruokavalio-osaamisesi ei ole tätä päivää, tilaa nyt juuri sinulle räätälöity erityisruokavaliokoulutus Nutrinetin ravitsemusasiantuntijoilta.