Tammikuussa tiukkaa dieettiä – vai tarvitseeko sittenkään?

06.01.2019

”Uusi vuosi ja uusi elämä”, moni ajattelee. Uudenvuoden myötä kuntosalit täyttyvät ja innokkaat laittavat myös ruokavalionsa uusiksi paremman toivossa. Jouluna saatettiin vielä nautiskella ruokapöydässä, mutta viimeistään uudenvuoden jälkeen alkaa tiukka syömisen kontrollointi. Onko tiukka dieetti tarpeen ja voiko siitä olla jopa haittaa painonhallinnan kannalta? Tätä Nutrinetin blogissa pohtii Nutrinetin ravitsemusasiantuntija, nuorempi tutkija, Kirsikka Aittola.

Vaatiiko pysyvä painonhallinta tiukkaa kuria?

Yltäkylläisten juhlapyhien jälkeen ja uuden vuoden myötä moni ajattelee, että nyt täytyy kieltäytyä kaikista herkuista, jotta syöminen pysyy kurissa ja paino mielellään tippuisi alaspäin. Laihduttamisen saatikka pysyvän painonhallinnan ei tulisi kuitenkaan ikinä olla niin tiukkaa, etteikö se kestäisi ylimääräistä pientä suupalaa tai juhlahetkeä herkkuineen. Moni on varmasti kokenut, kuinka kielletty ruoka houkuttelee. Mitä tiukempi dieetti, sen varmemmin sortuu. Tiukissa rajoituksissa voi pelkästään epäonnistua, mikä aiheuttaa jatkuvaa epäonnistumisen tunnetta, eikä siten edistä pysyvää painonhallintaa. Hyvin tiukka syömisen rajoittaminen on siis ilmeinen tie epäonnistumiseen ja pahimmillaan voi johtaa syömishäiriöiseen käyttäytymiseen.

Auttavatko trendikkäät karsimisdieetit?

Hyvinvointibisnes on erilaisia dieettejä pullollaan. Lähes poikkeuksetta erilaisissa muotidieeteissä ruokavaliosta karsitaan jokin, hyvin merkittäväkin, elintarvikeryhmä. Dieetti voi olla gluteeniton, maidoton, sokeriton tai vaikkapa täysin eläinperätön eli vegaaninen. Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion voi koota terveelliseksi myös esimerkiksi ilman maitotuotteita, mutta jos ruoan rajoittamisen taustalla on laihduttamisen halu, syömisen jatkuva kontrolli ja kieltäminen hyvin todennäköisesti jossain vaiheessa pettää. Terveellisessä, suositusten mukaisessa ruokavaliossa mitään elintarvikeryhmää ei tarvitse kieltää kokonaan – ei edes laihduttajan. Miksi siis edes kokeilla dieettiä, jota hyvin todennäköisesti ei pysty noudattamaan koko loppuelämää (ja joka voi pidemmän päälle olla terveydelle jopa haitaksi)?

Painonvaihtelu on normaalia

Välillä elämässä on hetkiä, jolloin tulee syötyä ja juotua yli tarpeen. Silloin on hyvä muistaa, etteivät ruoasta saadut ylimääräiset kalorit varastoidu suoraan rasvaksi kehossa, vaikka vaaka näyttäisi muutaman kilon enemmän kuin tavallisesti. Paino vaihtelee joitain kiloja aivan normaalistikin. Lyhyellä aikavälillä painonnousu on vain elimistöön kertynyttä nestettä. Lisäkilon verran ylimääräistä energiaa tuskin saa kerrytettyä vielä parinkaan päivän juhlimisella. Itsensä punnitseminen ei ole pakollista painonhallinnan kannalta, mutta jotkut kokevat sen hyödylliseksi. Päivittäinen itsensä punnitseminen sen sijaan on turhaa.

Opettele joustava ja salliva syöminen

Hyvä, terveellinen syöminen on joustavaa, joka sallii myös poikkeamat tavanomaisessa ruokavaliossa. Satunnainen juhlasyöminen ei kaada pysyvää painonhallintaa. Tärkeää on muistaa ruokavalion kokonaisuus. Arjen joka päivä toistuvat teot ratkaisevat painonhallinnan, jos sitä ajattelee elämän mittaisena asiana. Terveellisten ruokavalintojen eteen voi joutua tekemään töitä ja harjoitella asiaa, jotta niistä tulee tapa. Terveellisessä, pysyvään painonhallintaan tähtäävässä ruokavaliossa, mitään ruokaa ei tarvitse kieltää.

Muista arjessa hyvän syömisen perusasiat:

  • Syö säännöllisesti itsellesi sopivassa rytmissä (esim. 4 – 6 kertaa päivässä välipaloineen).
  • Muista kasvikset: syö niitä jossain muotoa mielellään joka aterialla.
  • Valitse viljatuotteista eniten täysjyväviljaa ja kuitua sisältävät vaihtoehdot.
  • Suosi kasviperäisiä proteiinin lähteitä, kalaa ja siipikarjanlihaa punaisen lihan sijasta.
  • Käytä päivittäin kasviöljyn lähteitä, kuten rypsiöljyä ja margariinia.
  • Käytä alkoholijuomia hyvin maltillisesti.

 

Myös ajoittainen herkuttelu ja sopiva ähky kuuluvat elämään. Kun suhtaudut syömiseen joustavasti, unohtamatta arjen hyviä valintoja, tulee syömisestä ja painonhallinnasta entistäkin nautinnollisempaa.