Tunnetko FODMAP-ruokavalion?

07.11.2018

FODMAP-ruokavaliota käytetään muun muassa ärtyvän suolen oireyhtymän (IBS) hoidossa. Ruokavaliota tutkitaan yhä enemmän suolisto-oireiden hoidossa, mutta se ei ole vielä kovinkaan tuttu kaikille sairaanhoitoalan ammattilaisille – saatikka keittiöalan henkilöille. Yhä useammat suolisto-oireita potevat henkilöt saavat FODMAP-ruokavaliosta apua, joten ammattilaisten olisi hyvä tuntea erityisruokavalion perusteet.

FODMAP-ruokavalio pähkinänkuoressa

FODMAP-ruokavaliolla tarkoitetaan lyhytketjuisten fermentoituvien hiilihydraattilähteiden (fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols) vähentämistä ruokavaliosta. Näitä FODMAP-hiilihydraatteja ovat:

  • fruktoosi (hedelmäsokeri)
  • laktoosi (maitosokeri)
  • oligosakkaridit (galakto-oligosakkaridit eli GOS, fruktaanit kuten inuliini ja frukto-oligosakkaridit eli FOS)
  • polyolit eli sokerialkoholit (sorbitoli, mannitoli, ksylitoli, maltitoli, laktitoli, erytrioli ja isomaltitoli).

Nämä pienet FODMAP-yhdisteet ovat suolistossa nopeasti bakteerien fermentoitavissa, mikä voi aiheuttaa IBS-taudille tyypillisiä oireita, kuten vatsan turvotusta, vatsakipuja ja ripulia. Useat herkkävatsaiset hyöytyvät FODMAP-ruokavaliohoidosta.

FODMAP-ruokavaliohoidon toteutus

FODMAP-ruokavaliohoidon voi jakaa karkeasti kolmeen vaiheeseen:

  1. Karsinta: ensin ruokavaliosta karsitaan ravitsemusterapeutin ohjauksessa kaikki merkittävimmät FODMAP-lähteet. (noin 4-6 viikon ajaksi). Tämän tarkoituksena on rauhoittaa ärtynyt suolisto.
  1. Altistus: Karsinnan jälkeen ruokavaliota aletaan taas laajentamaan oireiden sallimissa rajoissa ruokaryhmäaltistuksen kautta. Ruokavalion laajentaminen on erittäin tärkeää, jotta ruokavalio ei jää turhaan suppeaksi ja siten heikennä tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia. Tämä on tärkeää myös sen takia, että vain hyvin harva ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivä joutuu välttelemään kaikkia FODMAP-yhdisteitä pitääkseen oireensa kurissa.
  2. Ylläpito: FODMAP-ruokavaliota ylläpidetään mahdollisimman joustavasti hyvän hoitotasapainon saavuttamiseksi.

Hyvä on muistaa, että myös stressi voi vaikuttaa huomattavasti vatsan toimintaan ja terveelliset elintavat, kuten riittävä liikkuminen ja nukkuminen, tukevat myös suoliston hyvää toimintaa.

FODMAP-ruokavalion toteutus tulisi tehdä aina osaavan ravitsemusterapeutin ohjauksessa, vaikka Internet on täynnä erilaisia FODMAP-listoja ja -ohjeita. Ravitsemusterapeutin apu on tarpeen, jotta FODMAP-ruokavalion testaus tehdään systemaattisesti ja turvataan ruokavalion riittävä monipuolisuus myös sen ylläpitovaiheessa. Erityisen haastavaa on esimerkiksi kasvis- ja vegaaniruokavaliota noudattavien ja keliakiaa sairastavien henkilöiden FODMAP-ruokavalion koostaminen monipuoliseksi. Tällöin on syytä, että ravitsemusterapeutti tarkistaa ruokavalion riittävän monipuolisuuden ja riittävän ravintoaineiden saannin.

FODMAP-ruokavalion toteutus ruokapalveluissa on vielä hyvin kirjava. Joissain toimipakoissa saatetaan noudattaa yksilöllisiä ”kieltolistoja”, kun taas toisaalla on yleinen FODMAP-ruokavaliopohja, jota käytetään kaikille FODMAP-ruokavaliota tarvitseville. Ruokavalio on laktoositon ja gluteeniton. On selvää, että erityisesti asiakkaat, jotka nauttivat päivittäin ruokapalvelun aterioita, tulisi olla mahdollisuus myös FODMAP-ruokavalion noudattamiseen. Tästä voivat hyötyä niin koululaiset, istumatyötä tekevät kuin vanhuksetkin.

Päivitä tietosi FODMAP-ruokavaliosta

FODMAP-ruokavaliosta on kirjoitettu myös hyviä, käytännönläheisiä opuksia, esimerkiksi ravitsemuseterapeutti Leena Putkosen Superhyvää suolistolle! ja ravitsemusterapeutti, tohtori, Reijo Laatikaisen Herkän vatsan valinnat -kirjat. Ajantasaisinta tietoa hiilihydraattilähteiden FODMAP-pitoisuuksista saa Australialaisen Monash-yliopiston ylläpitämästä LOW FODMAP diet -aplikaatiosta.

Nutrinet kouluttaa sekä hoito- että keittiöhenkilökuntaa FODMAP-ruokavalion toteuttamisesta sekä antaa ravitsemusterapeuttien toimesta yksilöohjausta FODMAP-ruokavalioon. Suolisto-ongelmien ei tarvitse turhaan vaivata elämää.