Ravitsemus ja ikääntyvät

14.08.2017

Jos ihminen syö vain kerran päivässä tai jos ruokailu on pelkkää pullaa, on vaikea säilyttää terveyttä, lihaksia ja toimintakykyä. Yksinkertaisilla asioilla ravitsemuksen saa turvattua ja elämänlaatu sekä toimintakyky pysyvät parempina. Säännöllinen ruokarytmi sekä proteiinin ja ruuan rikastaminen esimerkiksi öljyllä parantavat ikääntyneiden yleistä hyvinvointia. 

Ateriarytmi, ruoan rikastaminen, elintarvikkeiden valinta, yhdessä syöminen – näillä asioilla pääsee pitkälle. Välillä tuntuu, että ruokaseuran puuttuminen saattaakin olla se suurin haaste kotona asuvilla ikääntyneillä. Ruokailu yhdessä parantaisi varmasti monen ravinnonsaantia. Tähän vaan ei vielä ole appia.

Tässä on muutama vinkki kolmeen muuhun asiaan:

  • Selkeä ateriarytmi on kaiken perusta, koska kerralla ei pysty syömään koko vuorokauden edestä. Viisi syömiskertaa on hyvä lähtökohta, ruoka-ajoille voi kirjata kellonajat.
  • Toinen olennainen asia on, että joka ateriaan sisältyy jotain proteiinipitoista ruokaa tai juomaa. Se voi olla maitovalmiste, lihaa, kalaa, kananmunaa, palkokasveja tai vaikka täydennysravintopatukka /-juoma.
  • Kolmantena asiana on ruoan rikastaminen, eli esimerkiksi öljyn lisääminen ruokaan. Öljy on 100 % rasvaa ja se lisää hyvin energiansaantia. Toisaalta voi parantaa monen mielestä maistuvuutta ja voi on myös hyvä energialisä.

Pienillä lisäyksillä ja syömisestä huolehtimisella ravitsemustila pysyy hyvänä, eikä vajaaravitsemus pääse yllättämään. On hyvä muistaa, että ikääntyessä ruokahalu huononee ja syöminen vaikeutuu, eli välttämättä näläntunteeseen ei voi nojata kuten aiemmin.  

Maistuvia ruokahetkiä!